I svært mange av sakene bryter førerne av uforsikrede elsparkesykler vikeplikten. Foreldrene må betale erstatning for skadene hvis ansvarsforsikring på barnets elsparkesykkel mangler.
Ansvarsforsikring på elsparkesykkel er lovpålagt, akkurat som for bil og motorsykkel, ettersom myndighetene har klassifisert elsparkesykkel som motorvogn.
Risikerer erstatningsansvar
Det er flest skader på biler, men skadene kan bli svært alvorlige og kostbare.
– Så langt har det heldigvis vært få tilfeller der barn har forårsaket skade på andre, men vi frykter dødsulykker også blant de yngste førerne, samt flere alvorlige personskader, sier Stine Neverdal kommunikasjonsansvarlig for Trafikkforsikringsforeningen.
Trafikkforsikringsforeningens rolle er å sikre at skadelidte får erstatning for skadene de er påført, enten det er personskader eller for eksempel en bilskade. Hvis en uforsikret elsparkesykkel forårsaker skaden, risikerer den uforsikrede erstatningsansvar for skadene. Trafikkforsikringsforeningen legger ut for skadene slik at skadelidte får erstatning, men i etterkant kreves beløpet fra den uforsikrede, slik det fremgår av bilansvarsloven.
– Det er foreldrene som må kjøpe denne lovpålagte forsikringen til barna sine, dersom de er under 18 år. Og hvis barna mangler forsikring på elsparkesykkelen og gjør skade, er det foreldrene som blir erstatningsansvarlige, sier Neverdal.
En personskade kan utgjøre flere millioner kroner. Materielle skader kan komme på flere hundre tusen kroner.
– En trettenåring på en uforsikret elsparkesykkel skadet en bil for rundt 250 tusen kroner, og det finnes også eksempler på enda yngre barn som har forårsaket skader. Det er utfordrende at mange foreldre ikke er klar over at elsparkesykler er forsikringspliktige og er underlagt samme regelverk som bil og moped, sier Neverdal.
Det er solgt 105 000 ansvarsforsikringer for privateide elsparkesykler, viser de siste tallene fra forsikringsbransjen, men det finnes trolig over 500 000 slike kjøretøy. Antallet elsparkesykler er usikkert fordi det ikke er noen registreringsplikt for disse kjøretøyene.
– Enkelte oppgir at elsparkesykkelen skulle brukes lite, andre at de ikke kjente til kravet om forsikring. I tillegg går en del elsparkesykler over lovlig hastighet, og disse får man ikke forsikret fordi de er ulovlige å bruke, sier Neverdal.
Ønsker høyere aldersgrense for elsparkesykler
Trafikkforsikringsforeningen mener at aldersgrensen for å bruke elsparkesykkel bør bli høyere. Aldersgrensen for bruk av elsparkesykkel er nå 12 år.
– Vi frykter enda flere alvorlige ulykker med barn og unge involvert. De yngste trafikantene har ikke tilstrekkelig trafikkforståelse til å sette av gårde. Skadebildet for elsparkesyklister kan bli svært alvorlig. Flere unge mennesker har blitt alvorlig skadet og reglene for kjøring brytes også hyppig, sier Neverdal.
Foreldre oppfordres til å tenke seg godt om før de gir barn elsparkesykler, og de må huske lovpålagt ansvarsforsikring. Trafikkforsikringsforeningen jobber for å øke bevisstheten rundt dette.