Elsparkesyklister risikerer milliongjeld
De fleste privateide elsparkesykler er fortsatt uforsikret, selv om myndighetene innførte krav om ansvarsforsikring for snart tre år siden.
Uforsikrede elsparkesyklister risikerer enorme erstatningskrav dersom de forårsaker skade på mennesker eller andres eiendom.
– En ulykke kan føre til livsvarig gjeld, og forsikringen koster lite sammenlignet med risikoen ved å la være, sier kommunikasjonsansvarlig Stine Neverdal i Trafikkforsikringsforeningen.
Store erstatningskrav uten forsikring #
Til tross for en positiv økning på 21 prosent til rundt 111 000 forsikrede det siste året, er det er fortsatt langt flere uforsikrede enn forsikrede elsparkesykler.
Det finnes trolig over 500 000 privateide elsparkeykler her i landet, men det er ingen registreringsplikt og tallet er derfor usikkert.
– Erstatningskravene etter ulykker med uforsikrede elsparkesykler er i gjennomsnitt på 87 000 kroner, viser tall fra Trafikkforsikringsforeningen. Men kravene kan bli langt høyere, sier Neverdal.
Dersom en elsparkesykkel forårsaker brann, kan erstatningsansvaret for eksempel komme opp i inntil 100 millioner kroner, i tillegg kommer erstatning for eventuelle personskader. Dette følger av bilansvarsloven som også elsparkesykler nå omfattes av.
Foreldre får ansvaret #
Foreldre til barn og unge under 18 år har et særlig ansvar for å sørge for at forsikringen er på plass. Foreldrene risikerer å måtte betale erstatning hvis barna deres forårsaker skade.
– Forsikringen koster omtrent det samme som en kaffe latte på byen hver måned. Dette er en liten pris for å unngå økonomisk ruin, sier Neverdal.
Kontaktpersoner #
-
Stine Neverdal
Kommunikasjonssjef
-
Rebecca Bruun
Fagsjef/jurist i Trafikkforsikringsforeningen