Slik klager du

Du kan klage på gebyret ved å logge inn på Min side, klikke på referansenummeret du ønsker å klage på og deretter «Klag på gebyret». Det er viktig at du registrerer klage på den eller de referansene du er uenig i.

Klagefrist

Fristen for å klage er tre uker fra det tidspunkt gebyrkravet har kommet frem til den gebyrpliktige. TFF kan likevel ta din klage til behandling så lenge du ikke kan lastes for å ha oversittet fristen eller for å ha drøyd med klage. Du må i så fall redegjøre for hvorfor du har klaget for sent og legge ved relevant dokumentasjon, hvis ikke kan din klage avvises.

Dersom TFF tar din klage helt eller delvis til følge vil TFF ettergi gebyrkravet tilsvarende. Dersom TFF fastholder ileggelsen av gebyret, vil klagen sendes videre til Finansklagenemnda som er klageinstans. Finansklagenemnda kan prøve alle sider av saken og ta hensyn til nye omstendigheter. Finansklagenemndas vedtak i klagesak eller vedtak om å avvise klagen, kan ikke påklages.

Når Finansklagenemnda har ferdigbehandlet klagen, vil de sende svar til deg, med kopi til TFF. Dersom du får medhold i hele eller deler av klagen, vil TFF ettergi gebyrkravet tilsvarende.

Innkrevingen av gebyret stanses midlertidig til det er fattet en endelig avgjørelse i saken. Dersom kjøretøyet fortsatt er uforsikret vil likevel daglig gebyr fortsette å påløpe selv om du har sendt inn klage. Vi gjør oppmerksom på at du må betale gebyr for hele den uforsikrede perioden hvis TFF eller Finansklagenemnda ikke tar klagen til følge.